Dacă te-aş găsi de Gayle Forman

19 februarie 2019

Dacă te-aş găsi” de Gayle Forman este continuarea romanului „Dacă aş rămâne” de Gayle Forman care continuă povestea Miei în aceeaşi manieră emoţionantă, imprevizibilă şi frumoasă.

Dacă prima carte mi-a plăcut şi mi s-a părut bine lucrată, exceptând unele lacune ale caracterului Miei, cea de-a doua carte mi se pare genială, mult mai bună decât prima şi o evoluţie covârşitoare a autoarei Gayle Forman. Dacă prima carte vorbeşte despre sacrificii, dezamăgiri, decizi şi amintiri ce-a de-a doua carte pune accentul pe regăsire, pe sentimente, evoluţie şi, mai ales, pe Adam şi povestea din perspectiva sa. Acum se pune accent atât pe trecut cât şi pe prezent.

„Aş face promisiunea aceea de încă o mie de ori şi aş pierde-o încă de o mie de ori, ca să o aud cântând, ca noaptea trecută, sau ca să o văd în lumina soarelui de dimineaţă. Sau chiar şi fără asta. Doar ca să ştiu că e undeva, acolo. În viaţă.”

Romanul se reia la câţiva ani după trezirea Miei şi îi găsim pe cei doi protagonişti despărţiţi, plini de succes şi faimoşi dar în două domenii diferite. Adam este un star rock alături de trupa care l-a consacrat în timp ce Mia este o cunoscută şi apreciată cântăreaţă de violoncel. Dar căile celor doi par să se fi separat şi aflăm spre final de ce. Dacă aţi citit primul volum este foarte posibil să intuiţi motivul.

Mult mai expresiv decât Mia în primul volum, Adam nu se teme să-şi arate rănile încă deschise, să se cufunde cu totul în muzică şi muncă, să-şi povestească dramele şi neîmplinirile propriului sine şi, odată cu acesta, cititorilor. Aşadar avem două perspective, două personaje îndoliate şi două moduri complet diferite de a trăi cu durerea şi pierderea. Cartea este mult mai tumultoasă, cutremurătoare şi sentimentală decât prima parte şi resimţi aceste aspecte încă la de primele file. Inevitabil te prinde, din nou, în păienjenişul unei poveşti în faţa căreia nu poţi rămâne impasibil.

„Renunţarea. Toată lumea vorbeşte despre asta de parcă ar fi cel mai uşor lucru. Să-ţi desfaci degetele, unul câte unul, până când palma ţi-e deschisă. Dar de trei ani, palma mea e strânsă în pumn: e îngheţată. Eu sunt îngheţat cu totul, şi pe cale să mă închid complet.”

Muzica, la fel cum se întâmplă şi în prima parte, joacă un rol esenţial în povestea protagoniştilor. Începutul fiecărui capitol prezintă versuri ale pieselor lui Adam ceea ce aduce şi mai multă însemnătate şi autenticitate sentimentelor sale. Autoarea îşi dovedeşte capacitatea de a diseca sufletele şi vieţile propriilor personaje, dându-le mai mult sens şi făcându-le absolut perfecte atât de iubit cât şi de reamintit, cu toate cicatricile, problemele, bucuriile, tristeţile şi dezamăgirile lor.

„Eşti fericită în nefericirea ta?

Te odihneşti liniştită în disperare?

Este ultimul nod care ne leagă,

Singurul izvor al alinării mele.”

Dacă te-aş găsi” este povestea care te surprinde, pe care ţi-o aminteşti şi pe care o iubeşti mai ales datorită modului în care împleteşte un  trecut tumultos şi distructiv cu un prezent cu potenţial de vindecare pentru fiecare caracter afectat de trecut. Povestea este unică şi în acelaşi timp poţi empatiza cu personajele pe care ajungi să le îndrăgeşti. Povestea în sine cu stilul de scriere inconfundabil şi întorsăturile de situaţie te cuceresc şi îţi rămân în suflet şi minte. Aşteptaţi-vă la multe emoţii şi pasaje care o să vă spargă inima în mii de bucăţele.

„Deci la asta s-a ajuns? Aşa am ajuns? O contradicţie ambulantă? Sunt înconjurat de oameni şi mă simt singur. Pretind că îmi doresc un pic de normalitate, iar acum că o am, e ca şi cum nu aş şti ce să fac cu ea, de parcă nu mai ştiu să fiu o persoană normală.”

• Autor: Gayle Forman
  • Editura: Rao
  • Colecţia: Biblioteca Rao