Exploziv la Teatrul Național „Marin Sorescu”

16 ianuarie 2016

2016 debutează la Teatrul Național „Marin Sorescu” cu premiera spectacolului „EXPLOZIV”, de Elise Wilk, regia Andrei Măjeri, scenografia Alexandra Panaite. Proiectul cu spectacolul „Exploziv” este câștigător al ediției a V-a a Concursului de Proiecte Regizoral-Scenografice destinat tinerilor regizori și scenografi români, organizat în 2015 de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.

Premiera spectacolului „Exploziv” este programată sâmbătă, 16 ianuarie 2016, ora 18:00, la Sala „Ion D. Sîrbu”, iar din distribuție fac parte actorii Natașa Raab, Raluca Păun, Marian Politic, Romanița Ionescu, Ioana Manciu, Monica Ardeleanu, Alex Calangiu, Ștefan Cepoi, Cătălin Miculeasa, Andrei Ștefănescu.

„Când Andrei Măjeri m-a întrebat dacă sunt interesată să scriu o reinterpretare modernă a „Bacantelor” lui Euripide am spus DA. (…) Eram foarte curioasă cum ar arăta propria mea interpretare asupra tragediei antice. În Exploziv e vorba despre relația părinți-copii, relația elev-profesor, prima dragoste, raporturile de putere între colegi de clasă, prietenie, dorința de popularitate, revoltă, spaime, obsesii și vise. Dar în primul rând, Exploziv e despre adolescență cu toate nesiguranțele, visele și temerile acestei vârste. E despre atunci când simți totul la puterea infinit – atât bucuriile, cât și spaimele sau dezamăgirile, despre atunci când ești fragil ca un balon colorat în zbor. (…) N-am vrut să transmit un mesaj anume. Am vrut doar să spun o poveste.” (Elise Wilk)

EXPLOZIV

Tânărul regizor Andrei Măjeri a absolvit în 2012 secţia Regie Teatru la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. În teatru este preocupat de teoria grupurilor, studiile de gen, adaptarea pieselor clasice, noile tehnologii media şi tehnicile corporale actoriceşti. Spectacolele sale de la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca (Cutia Pandorei, de Katalin Thuroczy şi Agamemnon, de Rodrigo Garcia) se joacă în prezent „cu casa închisă”. A montat și la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti (Organic, de Saviana Stănescu, câştigător al programului 9G/Noua Generaţie 2014) și la Teatrul „Aureliu Manea” Turda (Ivona, prinţesă de Burgund, de Witold Gombrowitz). În prezent Andrei Măjeri este regizor de teatru şi doctorand cu tema Teatralitatea endemică a grupurilor segregate. Anatomia colectivităţii şi psihologia corpului comun.

„Exploziv” este o sintagmă obsedantă a societății actuale. Ea a invadat percepția asupra senzaționalului, intrând puternic în intrigile spectacolului nostru, care ne vorbește despre o generație în criză. Pornind de la o nouă ipoteză asupra Bacantelor lui Euripide, textul lui Elise Wilk aduce pe scena Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova o problematică de hiper-actualitate, construită ca o cantată. (…) „Exploziv” ține publicul în gardă, testându-i în permanență atenția și capacitatea de a descifra o atmosferă adolescentină pe pragul prăbușirii, folosindu-se de noi modalități narative. Denis este exponentul unei realități plasticate, de peste tot și de nicăieri. Denis este un zeu contemporan. Suntem martorii unei lumi care se încăpățânează să nu se schimbe, așadar sortită fatalității, o lume în care Denis devine țap ispășitor al pierderii inocenței. Denis invadează, devastează și eliberează! Întreaga construcție scenică nu ar fi fost posibilă fără aportul enorm al actorilor excelentei trupe craiovene, cărora le mulțumesc cu sinceră prietenie.” (Andrei Măjeri)

EXPLOZIV

M-a încântat extrem de tare ideea spectacolului şi abia aştept să îl urmăresc pentru a-mi face o părere despre ideea din spatele piesei de teatru. Sunt sigură că este o viziune nouă şi extrem de profundă, dacă ne gândim la vârsta regizorului şi studiile pe care acesta şi le-a însuşit. Vizionare plăcută!