Proiectul Oreste/PR013C7UL 0R3ST3 în regia lui Laurențiu Tudor

27 noiembrie 2016

Proiectul Oreste/PR013C7UL 0R3ST3, după Euripide, este un spectacol de teatru în regia lui Laurențiu Tudor cu coregrafia lui Attila Bordás pe care l-am vizionat în urmă cu o săptămână. În data de 27 noiembrie la ora 17:00 puteţi urmări o nouă punere în scenă a acestui spectacol care îmbină tragedia, umorul, macabrul şi istoria într-un vârtej, ameţitor, de stări şi sentimente dintre cele mai diverse.

PR013C7UL 0R3ST3

Mitologia antică este adusă în prezent şi condimentată cu tehnologia într-un mod uimitor. De la laptopuri la video-uri live pe Facebook, conferinţe pe Skype sau vlogging, acest spectacol oferă o nouă perspectivă a unor evenimente rămase în istoria universală sub forma unei dezmembrări familiale.

Oreste, fiul lui Agamemnon şi a Clitemnestrei este personajul central în acest spectacol şi este prezentat sub forma omului care luptă cu mustrările de conştiinţă, bântuit de gânduri negre şi căpătând o personalitate bipolară după ce îşi ucide mama şi pe amantul acesteia Egist. După ce soţia adulterină şi amantul acesteia îl ucid pe Agamemnon, întors din război după 10 ani, Oreste îi ucide pe cei doi amanţi  pentru a răzbuna memoria tatălui său de pata nefastă adusă de soţia adulteră.

Piesa urmăreşte, fără a denatura firul narativ al istoriei protagoniştii, Oreste şi Electra, în aşteptarea sentinţei în urma matricidului la care au fost complici alături de Pilade, prietenul cel mai bun al lui Oreste. Ceea ce este interesant este modul de reacţie a celor doi protagonişti, prezentând perspective diferite atât asupra ideii de conştiinţă, cât şi asupra principiului datoriei morale. De asemenea, se evidenţiază alienarea din cadrul familiei, nevoia de a păstra aparenţele, ideea de sacrificiu şi necesitatea crimei ca înlăturare a unor păcate sau complicitatea fraţilor în faţa celorlalţi, până la propria familie.

Cea mai mare surpriză a fost să o văd jucând pe actriţa Haricleea Nicolau în triplu rol, în această piesă, ca medic legist, în rolul Elenei din Troia şi în rolul unei specialiste în astrologie. Trecerea de la un personaj la altul cu extrem de multă dibăcie este absolut fantastică şi antrenarea publicului în desfăşurarea spectacolului se face uşor fără a afecta în vreun fel mersul lucrurilor dar dând un farmec aparte acestuia.

PR013C7UL 0R3ST3

Spectacolul este produs de Compania Teatrulescu şi susţinut de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova prin Programul ProIndependenţa – Proiectul Feelancer, care îşi propune sprijinirea iniţiativelor artistice independente.