Piază rea de Camilla Läckberg

7 iulie 2015

După Prinţesa gheţurilor, Predicatorul şi Cioplitorul în piatră, urmează Piază rea a patra carte parte a seriei de opt romane scrisă de Camilla Lackberg. Acţiunea romanului se desfăşoară tot în Fjallbacka, o mică şi splendida aşezare de pe coasta de vest a Suediei, locuită în mare parte a anului de oameni liniştiţi, dar ceva mai animată în sezonul de vară.

Deşi aflat departe de agitaţia metropolei suedeze, orăşelul Fjallbacka este din nou scena unor întâmplări stranii. Detectivul Patrick Hedström este chemat să investigheze un accident de maşină. Atunci când un al doilea accident similar are loc, Hedström începe să se întrebe dacă nu cumva are de-a face cu un criminal. În acelaşi timp, în Fjällbacka soseşte o echipă de televiziune pentru a filma o emisiune de tip reality-show. Atenţia mediatică de care se bucura aşa-zisele staruri – nişte tineri cu probleme şi adeseori cu un comportament revoltător – îl face pe Hedström să se gândească la o posibilă legătură între ucigaş şi fenomenul respectiv.

Când, în urma unei petreceri la care se consuma cantităţi uriaşe de alcool, una dintre concurente este găsită moartă, lucrurile se complica pentru Patrick şi echipa sa: dintr-odată sunt nevoiţi să-şi facă meseria în lumina reflectoarelor şi sub ochii presei. Hanna, o poliţistă atrăgătoare, este cea mai nouă membră a echipei, iar rolul ei în poveste se va dovedi covârşitor.

Hedstrom şi Falck se implică în rezolvarea cazurilor, în care concurenţii din emisiune şi echipa de filmare umplu lista suspecţilor. Intriga imprevizibilă, decorul idilic, dar mai ales căldura relaţiei Hedstrom-Falck, care ar topi gheţarii -, iată punctele forte ale cărţii. Pentru „Piază rea”, Lackberg s-a documentat din familie: e fiică de poliţist şi soţia poliţistului care a cîştigat prima ediţie suedeză a reality-show-ului Survivor.

Dacă celelalte trei romane din serie mi-au plăcut, „Piază rea” nu mi-a plăcut deloc. La pagina 12, aflăm că „întreaga ţară va sta în faţa televizoarelor pentru a urmări Fucking Tanum”, graţie publicităţii generate de „Fucking Töreboda”. Sigur, ghicim că e vorba de două oraşe, ştim şi ce se petrece în aşa-zisele reality show-uri, dar numele emisiunii e delicios. S-ar fi cerut nişte explicaţii în limba română pentru că sunt multe note de subsol, mai ales în prima parte a romanului, în care deranjează şi aglomeraţia de personaje. Sunt vârâte cu de-a sila în acţiune şi o îngreunează. Numele lor înrăutăţeşte situaţia, nu pentru că ar fi ceva în neregulă cu ele, ci pentru că nu suntem obişnuiţi cu sonoritatea lor. Faptul că în primele pagini din „Piază rea” avem o Anna, o Hanna şi o Anika m-a buimăcit. În plus, majoritatea personajelor din acest roman sunt destul de prost structurate.

A fost prima carte şi singura din serie care m-a dat peste cap şi singurul motiv pentru care am apreciat-o este povestea de dragoste dintre Patrick şi Erica, ce devine din ce în ce mai savuroasă şi merită urmărita până la finalul seriei, dacă nu pentru poveste, măcar din curiozitatea de a afla cum se menţine o relaţie de iubire intre doi oameni pasionaţi de munca lor într-un oraş al crimelor dintre cele mai sinistre.

• Autor: Camilla Lackberg
  • Colectia: Seria Neagra
  • Anul aparitiei: 2011