Otrava iubirii de Éric-Emmanuel Schmitt

24 aprilie 2016

Prietene bune, Julia, Colombe, Raphaëlle şi Anouchka sunt la vârsta întrebărilor pe care nu îndrăznesc să le rostească, aşa că îşi consemnează în jurnalele personale cele mai ascunse gânduri. Aflăm astfel că în jurul lor dragostea, un sentiment care le este încă străin, modelează destine, uneşte şi destramă familii, pune în primejdie şi salvează vieţi, ca într-o inegalabilă dramă shakespeariană. Nevoia de iubire se va insinua treptat în fiecare gest şi gând al celor patru adolescente, că nevoia de un drog ce aduce extazul şi ale cărui consecinţe sunt periculoase. Când povestea lui Romeo şi a Julietei, pe care liceenii o vor pune în scenă, îşi va arunca umbra nefastă asupra realităţii, se va dovedi dragostea atât de puternică încât să vindece rănile pe care tot ea le-a provocat?

Având la bază problemele adolescenţilor din zilele noastre, de la prietenie, dragoste, sexualitate şi planuri de viitor, autorul reuşeşte să creeze o atmosferă autentică şi încearcă să răspundă unor întrebări existenţiale, cu ajutorul personajelor sale. Încă o dată, autorul reuşeşte să disece confuzia pe care ne-o dau sentimentele şi modul în care ele se transformă într-un roller coaster şi ne dau existenta peste cap, născând şi mai multe întrebări şi confuzii. Ne dăm seama că autorul analizează extrem de minuţios spiritul feminin în ascensiune, în creşterea şi dezvoltarea sa. De asemenea, evidenţiază toxicitatea întâlnită în relaţiile umane, fie ele prietenie sau dragoste şi modul obsesiv în care ne obligă să conştientizăm ceea ce se întâmplă. Picăm şi în toxicitatea propriilor sentimente şi avem tendinţe autodistructive care nu ne permit să ne acceptăm condiţia, sau ceea ce suntem, forţând schimbări neprielnice pentru oricine.

Iluzia împlinirii şi jocul psihologic, al uneia dintre protagoniste, duce la reacţii distructive şi autodistructive care scapă de sub control şi ne fac să realizăm la ce primejdii se expun adolescenţii dacă nu se încadrează în tipologiile pe care societatea le cere, în mod obsesiv, de la aceştia. Să fii diferit pare un paradox şi chiar o sinucidere în „Piaţa Publică” a societăţii pentru toţi cei care nu se înscriu în tiparele sale. Ori e imposibil să ajungi sau să depăşeşti condiţia omului simplu într-o societate într-o continuă schimbare în care modă dictează direcţia vieţilor. Şi atunci, cum te mai diferenţiezi ca individ şi cât de predispuşi sunt adolescenţii la tendinţe distructive, pentru ei şi ceilalţi, până la urmă?

Recenzia a fost realizată datorită Librăriei Online Libris care, în urma colaborării , mi-a oferit  Otrava iubirii de Éric-Emmanuel Schmitt . Mulţumesc, pentru oportunitatea de a citi această  carte care mi-a oferit o noua lecţie! Pe site-ul Libris, puteţi găsi cărţi online în engleză şi/sau română ce aparţin unor edituri cunoscute din diverse domenii.

• Autor: Éric-Emmanuel Schmitt
  • Editura: Humanitas
  • Colectia: Seria de autor Eric-Emmanuel Schmitt