Military Wives sau câte vieţi afectează, în realitate, războaiele

3 martie 2020

Military Wives sau câte vieţi afectează, în realitate, războaiele, este un film plăcut şi neplăcut în regia lui Peter Cattaneo. Filmul spune povestea reală a unui grup de soţii de militari care încearcă să supravieţuiască războiului, având oamenii iubiţi în inima Afganistanului. Povestea filmului te aruncă printr-o multitudine de sentimente, de la râs incontrolabil până în pragul lacrimilor doar ca să îţi dea o porţie sănătoasă de trezire la realitate. Antrenant şi plin de evenimente interesante de la un capăt la celălalt.

Dacă trebuie să rezum filmul la un singur cuvânt, aş alege cuvântul echilibrat. Filmul acoperă o multitudine de subiecte de la frică, durere, aşteptare, conflicte sociale, conflicte familiare, pierdere, regăsire, apartenenţa la un grup social, prietenie, bucurie nemărginită, s.a. Deşi ar putea fi o dramă clişeică sau melancolică, regizorul reuşeşte să menţină acest echilibru care face filmul să fie exact aşa cum nu te-ai aştepta, ceea ce devine o surpriză neaşteptată dar incredibil de plăcută.

Se lasă cu nevoie de un şerveţel sau două, mai ales în punctele culminante ale filmului când totul o ia la vale ca într-un carusel emoţional din care, cu greu, vei vrea să ieşi. La baza poveştii le avem, permanent, pe Kristin Scott Thomas (Kate) şi Sharon Horgan (Lisa) care par într-un război permanent în care se luptă pentru titlul de lideri. Kate este întotdeauna exigenta, întotdeauna îşi pune o armură de gheaţă pe care o sparge în momente cheie doar ca să o pună la loc când este convenabil. Lisa se lupta cu neînţelegerile cu fiica sa adolescenta, simţind că pierde controlul, aşadar se simte ameninţată de Kate care pare că vrea să îi ia controlul asupra singurului domeniu în care încă are putere. Partea frumoasă este că nu ştii de partea cu eşti. Dacă îţi alegi partea la începutul poveştii, până la finalul filmului te vei răzgândi de câteva ori. Nu ai cum să nu le iubeşti în mod egal.

Crearea unui cor în care femeile pot să-şi pună inima şi căruia să se dedice trup şi suflet, pare cea mai bună idee la sosirea unui nou membru, Sarah, în tabăra sotiilor de militari. Astfel, aceste femei puternice şi curajoase îşi descoperă calităţi de care nu se ştiau capabile, îşi deschid inima spre simţăminte mai degrabă plăcute cum ar fi prietenia, iubirea, pasiunea cu care să înlocuiască, chiar şi pentru scurt timp, teamă, grijile, durerea şi dorul.

Şi chiar dacă acţiunea pare că se învârte în jurul a două personaje, înveţi câte ceva despre majoritatea personajelor din grup iar până la finalul filmului ajungi să creşti odată cu ele, să le îndrăgeşti şi să îţi pese profund de ceea ce se întâmplă cu ele. Din păcate, un singur moment din film pe care îl prevesteam s-a adeverit şi este partea care mi-a frânt inima destul de mult şi probabil va avea un impact puternic şi asupra altor spectatori.

În ciuda momentelor amuzante şi a răsturnărilor se situaţie, regizorul nu pierde din vedere faptul că în situaţia prezentată în film, vieţi sunt sacrificate ci vieţi se pierd în timp ce inimi se sparg în bucăţi care nu mai pot fi puse laolaltă. Muzica, modul în care femeile care trăiesc aceeaşi dramă sau drame similare ajung împreună să îşi cânte durerile, iubirile şi pierderile sunt elemente care îţi rup inima doar ca să ţi-o lipească la loc pentru că filmul în sine e atât de puternic încât nici inimile cu cele mai dureroase răni nu rămân impasibile.

Military Wives pare că se adresează doar publicului feminin dar este mult mai mult de atât. Spune poveştile de viaţă ale unor familii despărţite cu lunile, ale unor copii crescuţi fără unul dintre părinţi şi oameni care pun capul pe perna cu frică de a se trezi în urma unei bătăi la uşa unde te aşteaptă doi bărbaţi în uniformă şi o veste care îţi va schimba viaţa complet şi pentru totdeauna.

Nu spun că nu există aici părţi pe care le-aţi mai văzut în alte filme, totuși, Military Wives este un film căruia îi rezişti cu greu, mai ales când ai atât de multe melodii cu adevărat bune de fredonat. Lansarea oficială a filmului în UK este 6 martie. Încă nu avem o dată clară de lansare pentru România dar o voi adăuga la momentul anunţului oficial.