Întâlnire cu Viața de Cecelia Ahern

18 iunie 2017

„Întâlnire cu Viața” de Cecelia Ahern este cea de-a şasea cartea a acestei autoare pe care o lecturez cu interes şi curiozitate. Subiectele abordate în această carte nu sunt superficiale ci extrem de sensibile şi aduc în prim plan probleme destul de importante pentru societatea actuală. Acesta carte spune povestea de viaţă a unei tinere crescute într-o familie strictă în care sensibilitatea sau greşelile nu sunt permise. De asemenea, tot familia acesteia se ghidează extrem de mult pe ideea de ce vor zice oamenii din jurul lor şi mai puţin pe importanta susţinerii propriilor copii.

Lucy Silchester este o femeie în toată firea, măcinată de dorinţa de a păstra aparenţele unei vieţi perfecte, atât în faţa propriei familii cât şi în faţa prietenilor săi. Din dorinţa de a nu supăra pe nimeni sau de a nu dezamăgi, lucru care îi conduce judecată, alegerile şi modul în care abordează problemele, ajunge să dezamăgească, să se închidă în sine şi să nască îngrijorare.

„Familia mea aparținea unui cult religios foarte sever, numit Biserica Etichetei Sociale. Patronul Bisericii lor era Lumea. Adică toate gesturile făcute şi toate cuvintele spuse porneau de la întrebarea ” Ce-o să zică Lumea?”.

Oricât de tare încearcă să nu trezească milă, compasiune sau îngrijorare, Lucy ajunge să fie recomandată de către propria familie Agenției vieții şi invitată, în repetate rânduri, să-şi întâlnească viaţa. Materializarea şi personificarea vieţii sub forma unui om în metamorfoza continua în funcţie de mersul vieţii fiecărui om. Ca un fel de întruchipare în oglindă a două vieţi identice dar trăite de oameni diferiţi. Responsabilitatea pe care protagonista să o are faţă de sine şi faţă de încă o viaţă, este motorul care, în fond, reuşeşte să îi dea imboldul necesar schimbării.

Chiar mi-ar fi plăcut o abordare în dublă perspectivă, a lui Lucy şi a Vieţii sale pentru a privi, în timp, cum alegerea unuia afectează viaţa celuilalt. Mi se pare un subiect bine pus în scenă pentru faptul că atrage atenţia asupra consecinţelor pe care minciuni, aparent, nevinovate pot crea răsturnări de situaţie fără precedent. Precum momentul în care în biroul la care lucrează protagonista are loc un protest al unui fost angajat. Aici, Cecelia ne pune în scena un alt subiect delicat şi foarte actual în viaţa de zi cu zi, concedierile în masa care se fac în rândul companiilor mici din lipsă de profit. Disperarea şi teama nasc monştri care sunt capabili de acte greu de imaginat.

Stilul autoarei este inconfundabil şi în acest roman. Deşi obişnuieşte să evidenţieze drame, stilul relaxat, grijă faţă de propriile personaje, scrierea uşoară menită să stârnească atât interesul celor obişnuiţi cu lectura cât şi celor care abia acum o descopere fac din acest roman o poveste delicios de urmărit şi numai bună de incipit pentru meditaţia la propriile vieţi.

Deşi pare o carte extrem de uşoară, subiectele abordate merita dezbătute şi dezvoltate şi în viitor. De la părinţii care nu îşi susţin copiii, la nevoia oamenilor de a abandona oamenii pentru plăceri de moment, încercarea de a minimiza efectele unei schimbări radicale în viaţă, concedierile şi şomajul, frica şi disperarea sau acte de nebunie care pun în pericol vieţi omeneşti romanul merita lecturat cât să înţelegem că în spatele unei aparente simplităţi, povestea romanului este extrem de complexă şi bună ca punct de plecare pentru o aprofundare.

Multumesc, din suflet, Editurii All pentru fantastica oportunitate de a lectura această carte care m-a ajutat să meditez, intens.

• Autor: Cecelia Ahern
  • Editura: ALL