Flash-uri din sens opus de Marian Godina

4 martie 2016

A devenit cunoscut datorită textelor cu haz de pe Facebook ce prezintă întâmplări din viața de polițist rutier și a reușit să schimbe imaginea breslei sale. „Flash-uri din sens opus” reprezintă volumul de debut al lui Marian Godină, care trece de la uniformă la condei, devenind autor cu acte în regulă. O carte actuală și amuzantă care se citește cu sufletul la gură: momente din viaţa de zi cu zi în care deseori te regăsești, povestiri cu tâlc, personaje savuroase și memorabile întâlnite în trafic, limbaj autentic presărat cu (auto)ironie și umor cât cuprinde. Este cartea pe care nu te poți abține să nu o recomanzi unui prieten după ce o citești.

Flash-uri din sens opus

Am scris despre omul Marian Godina în primele săptămâni în care notorietatea să bătea la uşă. Am aflat de la autor faptul că se gândeşte, serios, să scrie o carte, sugestiile venind din toate părţile. În cadrul târgului Gaudeamus, desfăşurat la Craiova, am avut ocazia să îl cunosc pe Marian în carne şi oase şi să îmi dau seama că, pe lângă omul cunoscut care a devenit, el rămâne modestul om cu un puternic simţ civic, modest, romantic, crescut frumos şi călit de problemele cu care ne confruntăm cu toţii, dar ceva mai dure prin prisma sistemului. Copleşit, aşa l-aş descrie pe autorul care nu îşi dă seama cât de cunoscut a devenit şi încă asimilează aceste date. La fel de uman şi ţinând cont de oamenii care i-au dat imboldul să continue ceea ce face.

Ca să citez un cititor pe care l-am auzit întâmplător, trecând pe lângă standul editurii Curtea Veche la Gaudeamus Craiova, „poliţistul pamfletar”, cu ale sale povesti amuzante, cu limbajul direct, neocolit, comicul de situaţie, de limbaj şi satira la adresa personajelor sale, aşa cum ne-a obişnuit pe pagina sa de facebook, face din cartea Flashuri din sens opus, o lectură uşoară, amuzantă, menită să descreţeşte frunţi şi să îţi dea încredere în sistemul în care corupţia nu e totul. Curajul de a da în vileag nedreptăţi pe care sistemul le-a făcut, sau le face, înjosirile de care au parte oamenii care nu accepta corupţie şi nici să fie parte din sistemul corupt pe care, spera, să îl schimbe prin puterea exemplului propriu.

În spatele tonului comic, a dorinţei de a spune poveştile într-un ton amuzant, reuşeşte să zmulgă lacrimi, să semnaleze nereguli şi să îşi pună sufletul pe tavă, la îndemâna oricui, cu lacrimile, frustrările, nefericirile şi nedreptăţile de care s-a lovit constant, în timpul carierei sale. În spatele omului amuzant, se afla omul neîmplinit sufleteşte, care a sperat şi a oferit iubire, dar care a primit dezamăgire şi tristeţe în loc. Rămâne o carte a clipelor care trebuie trăite cu intensitate, a demnităţii de a ţine capul sus când toţi ţi-l vor plecat şi a curajului de a fi diferit când toţi vor să te supună.

Flash-uri din sens opus

Cea mai frumoasă surpriză, a fost momentul în care Marian mi-a mărturisit faptul că sunt personaj în cartea sa. M-am simţit copleşită, dezorientată şi recunoscătoare, deşi nu îmi înţelegeam rolul într-o carte. Sunt atât de obişnuită să scriu despre alţii, încât îmi este imposibil să cred sau să înţeleg că altcineva ar putea scrie despre mine. Mulţumesc, Marian! Mi-ai făcut o surpriză fantastică! Mă bucur să ştiu că am fost parte din revenirea ta în forţă! Sper să rămâi cât mai mult timp şi să ne mai povesteşti!

Dacă nu aveţi o problemă cu limbajul, aparent dur, vă recomand cu căldură acest roman. Dacă nu pentru poveste, pentru amuzament sau, măcar, pentru tot ceea ce veţi învăţa din ea şi ale căror fire le veţi desluşi dacă aveţi răbdare şi o minte deschisă.

• Autor: Marian Godina
  • Editura: Curtea Veche
  • Număr pagini: 192