Erzsebet Bathory. Contesa sângeroasă de Rebecca Johns

15 septembrie 2015

În primul rând, aş dori să mulţumesc Libris, librărie online, pentru oportunitatea de a citi două cărţi fantastice. Prima dintre cele două fiind „Marea calatorie a lui Amy & Roger” care m-a uimit şi m-a ţinut în suspans destul de mult timp. Cea de-a doua carte pe care am primit-o, este „Contesa Sangeroasa” de Rebecca Johns care mi-a reamintit de ce iubesc istoria şi cu ajutorul căreia am rememorat cateva evenimente pe care le invatasem in facultate.

A fost oare Contesa sângeroasă prima – şi cea mai atroce – femeie ucigaş în serie? În 1611, Erzsebet Bathory, o influenţă contesa maghiară, este întemniţată sub acuzaţia de ucidere a câtorva zeci de servitoare, supuse celor mai cumplite chinuri.

Scris la persoana întâi, romanul ne spune povestea contesei, din copilărie şi până la căsătoria aranjată cu Ferenz Nadasdy. Încercând să-şi îndeplinească perfect rolul de mama şi soţie, contesa începe să ridice pretenţii extreme asupra servitoarelor sale, exigente care vor lua o turnură sinistră.

O incursiune fascinantă în intimitatea unei femei care, încercând să-şi apere onoarea, se transformă într-un monstru.

Pentru că sunt studentă la Istorie, mi-a plăcut întotdeauna să îmi pot închipui cum ar arăta istoria altfel. Probabil din acest motiv am devorat cartea aceasta. Mă intrigă îmbinarea istoriei reale cu zvonurile acelor vremuri şi aş fi curioasă în privinţa unui număr mai însemnat de asemenea cărţi pline de intrigi, până spre secrete nemărginite care nu au fost prinse în cărţile de istorie.

Povestea ia forma unei confesiuni scrise de contesa în timp ce era zidita într-un turn, la sfârşitul vieţii sale, drept condamnare pentru atrocităţile pe care se presupune că le comisese şi se adresează fiului său, încă un copil la momentul încarcerării ei, pentru ca acesta să cunoască adevărul ei, nu doar ceea ce alţii aveau tot interesul să spună despre ea. Astfel, urmărim viaţa personajului începând din copilărie, cu toate momentele cruciale din existenţa sa. M-a impresionat în mod deosebit o metodă de execuţie cel puţin bizară, la care micuţa Erzsebet asistase când era doar o copiliţă închiderea unui om viu, aproape în întregime, în burta unui cal mort – scena de un extraordinar grotesc – însă în rest nu au mai fost scene care să provoace repulsie, contrar aşteptărilor mele, căci, aceasta aflându-se undeva la începuturile cărţii, mă aşteptam într-un fel la pasaje cel puţin la fel de macabre.

Am găsit romanul cu adevărat fascinant, punctul de vedere al contesei fiind pentru mine ceva nou şi am reuşit chiar să empatizez cu situaţia ei deşi poveştile despre pedepsele aplicate servitoarelor au fost destul de crude. Nu se ştie, de fapt, care a fost adevărul în cazul contesei, ea neajungând niciodată să fie judecată şi condamnată pentru că a murit întemniţată în turnul propriului castel. Nu poţi însă să nu admiri o asemenea personalitate, aşa cum este înfăţişată ea în acest roman – o femeie puternică, o femeie care a ştiut să supravieţuiască demn într-o lume a bărbaţilor, o lume în care femeile sunt utile doar pentru perpetuarea speciei. Oricare ar fi fost adevărul, romanul acesta descrie o femeie net superioară celor din jurul ei, care simte acest lucru şi încearcă să face ce poate pentru a se integra în toate situaţiile pe care viaţa i le oferă, fără a renunţa însă la ea însăşi. De aceea mi-a şi plăcut enorm şi îl recomand cu drag oricui este interesat de subiect.

Nimic nu justifica faptele contesei. Cât este adevăr sau minciună, cât este de înţeles sau nu, dacă Erzsebet şi-a meritat sfârşitul înfiorător sau a fost doar o victimă a jocurilor politice, doar timpul va stabili. Am citit cu plăcere cartea Rebeccăi Johns, un roman istoric clădit un jurul unei personalităţi feminine controversate, dar care, din păcate, nu mi-a dat toate răspunsurile. Mi-a oferit doar o perspectivă, mi-a deschis o fereastră şi am zărit o frântură de istorie a unor timpuri tulburi. Trufie, sexualitate şi violenta – un mod de a trăi şi de a sfârşi.

Puteţi comanda „Contesa sângeroasă” sau alte cărţi online si beneficiaţi de transport gratuit cu ajutorul link-urilor ataşate şi a butonului de cumpărare care se regăseşte la finalul fiecărei recenzii.

• Autor: Rebecca Johns
  • Editura: ALLFA
  • Colectia: Roman istoric