Eleanor & Park de Rainbow Rowell

2 septembrie 2016

În cazul în care nu mai plânsesem, de mult, lecturând o carte, povestea celor doi protagonişti ai romanului, „Eleanor & Park” de Rainbow Rowell, m-au aruncat, efectiv, într-un vârtej ameţitor de stări sufleteşti, sentimente şi dorinţa de a nu termina această carte. De fapt, „am tras” de carte patru zile. Nu pentru că nu era interesantă, nu pentru că ştiam finalul, nu pentru că aveam altele pe cap. Nu voiam să o termin pentru că e cea mai bună carte pe care am citit-o în ultimele luni. Corecţie! A devenit nu cartea mea preferată, ci povestea mea preferată!

„Să o țin pe Eleanor de mână era ca și cum aș fi strâns în mână un fluture. Sau o bătaie de inimă. Ceva complet viu.”

Eleanor and Park

Cartea îţi rupe inima, apoi o repară, o sfâşie, o coase, o sparge şi o lipeşte la loc. De fapt, a durat atât de mult să fac recenzia cărţii pentru că nici acum nu ştiu ce simt. M-am îndrăgostit, iremediabil, de Park pentru faptul că este un copil atât de bun şi atât de înţelegător încât îţi frânge inima şi vrei, cumva, să îi dai numai lucruri bune doar pentru că e cum e. Eleanor a fost personajul cu care m-am identificat cel mai bine. Este personajul cel mai apropiat de mine, din toate câte am întâlnit în cărţile citite în viaţa mea. Este construită impecabil şi vrei doar să o protejezi şi apoi să îi dai drumul pentru că ştii cât de puternică este. Cumva te face să fii mândru de ea, ca cititor.

„Prima dată când se ţinuseră de mână s-a simţit atât de bine, încât toate relele pe care le trăise dispăruseră. Senzaţia de bine era mai puternică decât decât tot ce o rănise vreodată.”

Discrepantele dintre cei doi protagonişti sunt mai mult decât evidente. Eleanor este un copil dintr-o familie numeroasă cu o mamă recăsătorita cu un bărbat violent şi alcoolic. Aceasta este prinsă în nevoia de a învăţa constant pentru a scăpa din mediul dur şi protejarea fraţilor şi mamei. Park, jumătate korean, provine dintr-o familie liniştită cu o situaţie bună. Inevitabil Eleanor se simte măgulita de noul model de familie pe care îl descoperă.
Povestita din perspectiva ambelor personaje, cartea alternând părerile celor doi, pare cu atât mai reală cu fiecare nouă filă. Dragostea care se naşte între cei doi e apropiată de realitate deoarece se descoperă zi de zi unul pe celălalt. Nu e o iubire născută pur şi simplu, la prima vedere, ci o iubire născută în timp. Ceea ce li se părea bizar, unul la celalt, ajunge să devină chiar esenţa iubirii, motivul pentru care aceasta se naşte, firesc, în sufletele lor.

“I don’t like you, Park,” she said, sounding for a second like she actually meant it. „I…” – her voice nearly disappeared – „think I live for you.” He closed his eyes and pressed his head back into his pillow.
„I don’t think I even breathe when we’re not together,” she whispered.

Când am început această carte, nu ştiam absolut nimic despre ea. Văzusem coperta şi atât. Nu am citit recenzii, fragmente sau citate. Nu mă aşteptam la nimic şi am primit mai mult decât aş fi sperat vreodată. Sigur va fi cartea care-mi va rămâne pentru totdeauna în suflet dar pe care nu ştiu daca o voi reciti vreodata. Nu pentru că nu ar fi bună, tocmai pentru că este prea bună şi, efectiv, te marchează. E ca şi cum vrei să o bagi, cu totul, în inima şi să o laşi acolo.

Eleanor and Park

Există poveşti care, pur şi simplu, te dau peste cap. Rămâi în inima şi în suflet cu un amalgam nesfârşit de gânduri şi trăiri. Doar dacă ar fi putut fi altfel. Dar de ce nu a fost altfel? De ce unele povesti se întâmpla doar ca să se termine? Pentru ca, uneori, nu depinde atât de mult de noi, pe cât ne-am dori. Pur şi simplu, uneori, nu poţi avea parte de tot binele. Pentru ca, uneori, iubirea nu poate învinge nimic, independent de noi…

• Autor: Rainbow Rowell
  • Editura: Art
  • Colecţia: YoungArt