Dash, Lily şi Cartea Provocărilor de Rachel Cohn și David Levithan

16 decembrie 2016

„Dash, Lily şi Cartea Provocărilor” de Rachel Cohn și David Levithan este genul de carte perfectă pentru a fi lecturată în preajma Crăciunului. Deşi coperta nu trădează o poveste de Crăciun, asemenea celei originale, te trimite într-un tărâm nins din săptămânile premergătoare Crăciunului şi Anului Nou unde doi tineri, Dash şi Lily se plimbă printre rafturile librăriilor căutând şi jinduind la o iubire (şi un jurnal) care să fie doar ale lor.

Urmărind aceeaşi manieră de povestire precum precedenta carte scrisă de cei doi autori, „Playlist pentru Nick şi Norah”povestea este prezentată din perspectiva dublă, a ambilor protagonişti şi există chiar un moment în care regăsim un pasaj comun al celor două cărţi. Două cărți. Patru personaje diferite. Două cupluri. Doi scriitori. Același pasaj apărut în ambele cărți. Ce frumos se leagă unele povesti, unele cărți, unele momente.

Playlist pentru Nick şi Norah

Lily provine dintr-o familie mare, rudele ei chiar fiind ajutoare cheie în ceea ce presupune menţinerea legăturii între ea şi Dash. Căpitanul echipei de fotbal, o adolescentă visătoare, ambiţioasă, responsabilă, sentimentală şi antisocială vine perfect în întâmpinarea personalităţii lui Dash care este matur, amuzant, sarcastic şi la fel de antisocial în special din cauza divorţului părinţilor săi şi a răcelii instalate între aceştia. Pasiunea pentru cărţi fiind cea care îi aduce împreună, este incredibil de urmărit periplul lor prin librăria în care amândoi îşi găsesc refugiul.

„N-o puteam învinui că încă mai crede, fiindcă îmi imaginam ce drăguț trebuie să fie să-ți păstrezi iluzia aceea intactă. Nu credința în Moş Crăciun, ci credința că o singură sărbătoare ar putea aduce bunăvoinţa între oameni.”

Un carnet roşu plin de provocări, teste, descoperire şi redescoperire a unor locuri sau momente din viaţa fiecăruia îi aduce pe cei doi protagonişti în acelaşi loc fără să se fi văzut vreodată. Devin, unul pentru celălalt, confidentul necunoscut care nu judecă, nu acuza ci înţelege şi empatizează. Odată cu evoluţia celor două personaje, se ţese şi scriitura celor doi autori care se completează. Creând o legătură profundă şi o scriitură unică din corespondenţa celor doi atât de bine structurată şi realistică, te ajută pe tine, cititorul curios, să te îndrăgosteşti, iremediabil, de cuplul care se consolidează filă după filă.

Nu este acel gen de carte clişeică, în care personajele sunt prea zaharisite, acţiunea lipseşte şi lectura este uşoară şi atât. Sunt o mulţime de întorsături de situaţie, momente în care te trezeşti râzând cu gura până la urechi sau lăcrimând amar. Sunt şi clipe în care vrei să nu se mai termine dar şi clipe când vrei să treci la următoarea pagină doar pentru că e prea mult. Chiar dacă este o carte despre adolescenţi, realizezi că unele momente din viaţă te maturizează, te călesc şi surprizele apar din felurite locuri şi în momente diferite.

„Oamenii cu adevărat importanţi din viaţa noastră lasă urmă. Ei pot rămâne sau pot pleca, în viaţa reală, dar vor fi în inima ta pentru totdeauna, fiindcă te-au ajutat să-ţi formezi inima. Nu se poate trece peste asta.”

Cartea este o lectură ușoară, perfectă pentru această perioadă iar romanul te va transpune, fără umbră de îndoială, în inima oraşului nins din care răsar case luminate cu mii de beculeţe. Se citește repede și este perfectă pentru pauza dintre două cărţi ceva mai grele. Dash, Lily şi Cartea Provocărilor de Rachel Cohn și David Levithan îți va reaminti de sărbătorile copilăriei.

Dash, Lily şi Cartea Provocărilor

– Deci, chiar dacă nimic nu pare schimbat…
 – …lucrurile se schimbă continuu, de cele mă multe ori puţin câte puţin. Totul se schimbă şi se duce, presupun.