Toate cele şapte valuri de Daniel Glattauer

17 septembrie 2015

Toate cele şapte valuri” de Daniel Glattauer este continuarea bestsellerului „Dragoste virtuală„, al cărui final a rămas suspendat, făcându-mă să îmi doresc să aflu ce se întâmplă cu protagoniştii.

Leo şi Emmi ajung să corespondeze întâmplător, fără să se fi întâlnit vreodată. Deşi nu au nicio intenţie să dea curs acestui dialog virtual, ambii se trezesc seduşi de jocul de replici şi cuvinte care se naşte (între ei). Un joc care devine amuzant, mai întâi, apoi, irezistibil de plăcut. Apoi, pasional.  Într-un final, rătăcit şi îndrăgostit, Leo părăseşte Austria cu destinaţia Boston. Aşa se termină romanul epistolar „Dragoste virtuală”.

Continuarea seriei, „Toate cele şapte valuri”, îi aduce din nou împreună pe Leo şi Emmi, însă tot într-o realitate virtuală. Corespondenţa lor electronică este la fel de puternică. Viaţa fiecăruia s-a schimbat, iar întâlnirea pe care au amânat-o atâta timp nu mai poate fi evitată. Se tem însă de un singur lucru: va supravieţui relaţia lor virtuală acestui test al realităţii?

“[…] aici oamenii povestesc despre un al șaptelea val care nu vrea să se onduleze. Primele șase sunt previzibile și echilibrate. […] Șase valuri, indiferent cât de diferite ar părea din depărtare, șase valuri, pornind spre același țel.

Dar cu cel de-al șaptelea val trebuie să avem mare grijă! Ăsta e imprevizibil. […] Pentru el nu există Înainte, ci doar Acum. Și după el, nimic nu mai e la fel. E o schimbare în bine sau în rău, oare? Asta nu pot să estimeze decât cei care au avut curajul să se lase prinși de el, […] “

La fel ca în cazul primului roman, ești tot mai prins de conversația celor doi. Fiecare mesaj trădează sentimente, temeri, iubire. Ironia și umorul sunt și ele la locul lor. Pur și simplu Emmi și Leo sunt două personaje delicioase, de care nu ai cum să nu te îndrăgostești (iar de asta vă veți convinge de îndată ce veți deschide cartea)!

Acest roman se citeşte uşor, fiind plin de pasaje amuzante, profunde şi savuroase care te pun pe gânduri. Într-o eră dominată de internet, oare au succes relaţiile înfiripate cu ajutorul acestui nou mecanism de comunicare? Cumva, m-am regăsit în aceste două romane, cel din urmă captivându-mă şi mai puternic datorită întâmplărilor care curg într-un mod firesc până la punctul în care,îndrăgostit fiind de personaje, îţi doreşti ca ele să se descopere pentru ca tu să le afli enigmele şi să te situezi, chiar şi din umbră, la intersecţia dintre două vieţi pentru a le vedea ciocnindu-se şi explodând într-o mare de iubire pasională şi plină de sinceritate.

Cartea este captivantă, intimă şi povestita cu ajutorul mail-urilor pe care cei doi protagonişti şi le trimit în mod constant. Întotdeauna este mai captivant modul în care viaţa virtuală este complet diferită de cea reală. Este plăcut să evadăm uneori din cotidian, să lăsăm problemele din viaţa de zi cu zi pentru a trăi o experienţă unică, dar imposibil, uneori, de transpus în realitate. Ceea ce o face şi mai fermecătoare. Iubirea ce se naşte între doi necunoscuţi fără chip, vârsta sau experienţe fantastice, dă un gust dulce-amărui poveştii lui Leo şi Emmi.

Autor: Daniel Glattauer
Editura: Trei
Colectia: Fiction Conection