Probabilitatea statistică de a te îndrăgosti la prima vedere de Jennifer E. Smith

14 mai 2016

Desfăşurată pe parcursul a douăzeci şi patru de ore, „Probabilitatea statistică de a te îndrăgosti la prima vedere” de Jennifer E. Smith spune povestea lui Hadley şi a lui Oliver ne vorbeşte despre relaţiile de familie, despre a doua şansă şi despre dragostea la prima vedere. Pare o poveste clişeică, la prima vedere, chiar fiind blamata de cei care au lecturat-o aşa că nu am avut mari aşteptări de la ea. O aveam în format e-book, primită cadou la un moment dat şi a fost prima carte pe care am lecturat-o pe e-reader.

Este acel gen de carte prin care realizezi că adolescenţa nu e doar lapte şi miere, ca unele probleme sunt de-a dreptul banale în detrimentul celor care chiar îţi dau viaţa peste cap. Cei doi protagonişti, Hadley şi Oliver sunt doi adolescenţi tipici, la prima vedere. De fapt, ei sunt personaje principale ale unor drame de familie extrem de puternice şi cărora, pentru a le face faţă, trebuie să fii puternic. Hadley încearcă să facă faţă divorţului părinţilor săi iar Oliver, cu ajutorul fetei, încearcă să nu se gândească că motivul pentru care se întoarce acasă, în Londra, este acela de a-şi lua rămas-bun de la tatăl său.

„Oliver e ca un cântec pe care nu şi-l poate alunga din minte. Oricât de mult s-ar strădui, melodia întâlnirii lor i se derulează prin gând ca o buclă nesfârşită, de fiecare dată la fel de surprinzător de plăcută ca şi precedenta, ca un cântec de leagăn, ca un pslam, şi nu crede că s-ar putea sătura vreodată să-l audă.”

Îmi place, enorm, faptul că unele glumiţe sunt mai greu de perceput, datorită ironiei şi sarcasmului, dar absolut delicioase pentru cei care le pot remarca. Nu este o carte despre iubirea aceea născută cu floricele, zâmbete şi bucurii ci dragostea născută din bucuria de a fi descoperi un suflet la fel de distorsionat emoţional, precum este sufletul tău şi prin care reuşeşti să te eliberezi de emoţiile negative pentru a-ţi face ţie darul de a spera din nou, de a ierta, de a-ţi da voie să iubeşti şi să nu treci prin greutăţi, cel puţin pentru prima dată, alături de cineva.

Este o carte realistă, care se desfăşoară pe parcursul a douăzeci şi patru de ore şi care este lăsată pe mâna destinului, lucru care pe mine m-a captivat. Nu cred în lucruri întâmplătoare sau în lucruri care se întâmplă de dragul întâmplării şi cartea aceasta mi-a dovedit exact aceste lucruri, poate doar într-un mod mai romantic şi naiv.

„Până la urmă, nu schimbările sunt cele care-ţi frâng inima: e atracţia asta, a familiarităţii.”

Romanul nu pune în discuţie dragostea la prima vedere la care ne gândim cu toţii. Nu este vorba de acea îndrăgosteala sporadică de care ne lovim când vedem un chip frumos. Mai degrabă este iubire la prima întâlnire, dar iubirea pentru sufletul care îţi permite să îţi descătuşezi propriul suflet deşi amândouă sunt la fel de zdrobite şi pline de întrebări nerostite, până în acea seară. Mă gândeam, adesea, la faptul că oamenii sunt legaţi, mai profund, prin tragedii decât prin bucurii. Nici această carte nu face rabat de la perspectiva mea asupra modului în care două suflete absolut necunoscute se leagă, firesc, unul de celălalt.

Am lecturat această carte în tren, cam ca majoritatea cărţilor pe care le-am lecturat de la începutul anului şi m-a captivat atât de tare încât nu mi-a păsat dacă oamenii se uită dubios la mine când zâmbesc, când sunt dezamăgită, când nu îmi pot reţine lacrimile pentru că nu îmi amintesc de oamenii pe care i-am iertat prea des şi pe cei cărora nu le-am dat nici măcar o şansă.

„Oamenii vorbesc despre cărţi ca despre o evadare, numai că, pentru ea, aici, în metrou, cartea aceasta este mai degrabă un cordon salvator.”

Ca un bonus al cărţii, mi s-a părut absolut genială introducerea unei alte cărţi care are menirea să lege personajele. Faptul că o carte vine ca o multitudine de răspunsuri, într-o altă carte, mi se pare incredibil pentru că ne face să vedem cartea mai mult decât un obiect şi că pe o comoară, plină de întrebări şi răspunsuri, dileme şi rezolvări.

• Autor: Jennifer E. Smith
  • Editura: Epica
  • Anul apariţiei: 2013