Eseuri de îndrăgostit de Alain de Botton

3 octombrie 2016

Aveam cartea „Eseuri de îndrăgostit” de Alain de Botton, de ceva timp, pe lista de lecturi obligatorii si face parte din categoria de cărţi romantice. Cel mai probabil m-a atras un citat din această carte. Multe cărţi m-au atras cu o simplă propoziţie sau fraza. Ceea ce m-a şocat, iniţial, a fost limbajul utilizat în carte. Sinceră să fiu, mă aşteptam la o carte uşoară, despre dragoste. O poveste simplă, acţiune, ceva întorsături de situaţie şi un final cu happy end sau unul dramatic.

„Plăcerea de a nu depinde de cineva păleşte în fața fricii paralizante pe care o asemenea dependență o implică.”

De fapt, cartea nu reprezintă nimic din ceea ce mă aşteptam să găsesc. Este o poveste în care ficţiunea se îmbină cu raţiunea atât de captivant şi primejdios încât ajungi să îţi pui probleme existenţiale de-a dreptul profunde, să diseci fiecare relaţie din viaţa ta şi fiecare tertip său comportament uman. Filosofia sa asupra vieţii şi a lumii, a relaţiilor şi a comportamentelor umane te captivează şi nu îţi dă drumul până nu îţi induce conştiinţa faptului că nu putem trăi la voia întâmplării.

„Ca să dau un exemplu, mi-a luat ceva timp ca să înțeleg importanța caracteristică a înclinației lui Chloe de a suferi singură, mai degrabă decât să-i deranjeze pe ceilalți.

M-am identificat, spre surprinderea mea, cu personajul masculin. Autorul se identifica, de asemenea cu acesta şi poartă un dialog cu personajul feminin dar realizează şi un monolog cu cititorul. Cumva îşi pledează cauza, trece cititorul prin stadiile unei relaţii şi gândeşte prea mult, uneori mai mult decât este necesar. Dragostea, cumva, îi dă raţiunea uimitoare a unui filosof dar şi naivitatea îndrăgostitului care nu da glas unor sentimente neplăcute doar pentru a nu le materializa.

„Cu toate acestea, înconjurați de haos, este scuzabil că încercăm să temperăm oroarea totală a neprevăzutului prin sugestia că anumite lucruri ni se întâmplă pentru că trebuie să ni se întâmple, oferind astfel debandadei vieții un scop şi o direcție liniştitoare.”

Nu este genul de carte uşoară, nu o poţi citi repede, presat, în gălăgie sau cu posibile distrageri. A fost, însă, o lectură plăcută pe tren, când încercam să stau departe de tot ceea ce regăseam în jurul meu. Cumva, m-a lăsat cu atât de multe întrebări şi m-a făcut să meditez atât de profund încât am început să înţeleg de ce dragostea ne schimba, cât de uşor putem să facem abstracţie de anumite lucruri sau gesturi care ne deranjează, cum devenim mai răbdători şi care sunt semnalele prin care oamenii ne transmit, fără cuvinte, ca ceva nu se leagă.

„Problema cu fericirea e că, în raritatea ei, se dovedeşte terifiantă şi induce anxietatea.”

Deşi se foloseşte un limbaj destul de greoi, pentru cei care nu citesc des sau pentru cei care nu au o pasiune pentru filosofie, acele cuvinte se reduc la stările prin care am trecut cu toţii, de-a lungul unei relaţii, cu tot ce înseamnă bine şi rău, extaz şi agonie, înălţare sau damnare. O înţelegi chiar dacă pare greoaie şi îţi macină fiinţa până la colaps pentru tot ceea ce naşte în fiinţa ta.

Eseuri de îndrăgostit surprinde inefabilul unei poveşti de dragoste, în sublimul şi ridicolul, patimă şi spleenul, frumuseţea şi urâţenia ei. Ochiul scrutător al bărbatului îndrăgostit de Chloe observa cele mai insignifiante detalii, iar mintea lui analitica le interpretează până la epuizare. Demersul lui este sortit eşecului (cine poate explica misterul iubirii?), iar cerebralul tânăr o va afla pe pielea lui. Degeaba îi invocă pe Platon, Kant, John Stuart Mill, Nietzsche, Wittgenstein, Pascal, La Rochefoucauld, Stendhal, Goethe, Freud sau Roland Barthes; nu va scăpa de nici una dintre emoţiile unei idile care-şi urmează cursul.

Recenzia a fost realizată datorită Librăriei Online Libris care, în urma colaborării, mi-a oferit Eseuri de îndrăgostit de .

Mulţumesc, pentru oportunitatea de a citi această carte care mi-a oferit noi invățături şi m-a trimis, cu gândul la iubire! Pe site-ul Libris, puteţi găsi cărţi online în engleză şi/sau română ce aparţin unor edituri cunoscute din diverse domenii.

• Autor: Alain de Botton
  • Editura: Humanitas
  • Colecţia: Raftul Denisei