De vorba cu Emma de Vitali Cipileaga

19 martie 2016

Cine am fi noi fără dragoste? Cum ar fi dragostea fără noi? Într-o lume a iubirii şi a poveştilor de viaţă, Emma, femeia rebelă şi inocentă în acelaşi timp, caută răspunsuri la propriile întrebări. Să le găsească o ajută Greg, bărbatul creator şi omul ei de încredere, alături de care trăieşte bucurii şi dezamăgiri, resimţite în dialoguri şi reflecţii.

Lângă el ea e caldă ca o ploaie de vară său rece ca o bucată de gheaţă. Conflictul la hotar generează trăirile femeii – ale Emmei, şi, implicit, ipostazele în care ea ripostează sau încheie armistiţii. Sigur e una – nu există o altă cale de mijloc decât dragostea.

„- Greg, hai să mergem desculți pe malul mării. Să simțim nisipul sub picioare. Apoi să nu ne oprim, să mergem mai departe, să pășim pe asfalt. Apoi pe cărări și drumuri necunoscute. Hai să ne trăim nebunia lângă o stație de tramvai. Hai să admirăm un cântăreț ambulant. Hai să cântăm.
– Dar, Emma, ce va spune lumea?…
– Ce contează lumea? Hai să fim doar tu și eu.”

Nu ştiu cu ce să încep, sincer. Mă gândesc că la cât de multe s-au investit în publicitate şi promovare, cartea trebuia să fie o genialitate absolută, să îţi dea un pic de mindfuck şi să strigi un răspicat „waw”, la final. Din păcate şi aceasta este strict o părere subiectivă, care nu îşi doreşte să aducă prejudicii autorului sau jigniri celor care au apreciat-o. Dar gusturile nu se discuta şi am citit cărţi romantice mult, mult, superioare acestui amalgam de citate despre dragoste şi conversaţii fără noimă adunate într-o carte care are un preţ extrem de piperat pentru ceea ce oferă, de fapt.

Am decis, pentru a nu considera că mi-am pierdut două ore din viaţă degeaba, să o tratez ca pe ceea ce se vrea: o carte scrisă pentru a se vinde, pentru a fi cumpărată de adolescenţi care cred că dragostea este cât se poate de simplă şi poate fi explicată prin citate, ulterior adoptate drept filozofii de viaţă, deşi cartea pune în scena doar situaţii, nu da şi argumente sau soluţii concrete. E ca un basm vechi care nu mai are nicio bază reală sinceră.

Chiar îmi doream să îmi placă această carte, mai ales după publicitatea, citatele care umpleau social media şi lecturările din filmuleţele postate pe youtube. Vitali Cipileaga este administratorul blogului „De vorbă cu tine” şi nu e greu să îţi dai seama de ce cartea a fost atât de solicitată şi mediatizata, ca multe alte cărţi scrise pentru vânzare care nu spun nimic nou, sau nu o fac într-un mod autentic. Dar, exista un mare dar, este scrisă pentru oameni care nu citesc, sau adepţi ai citatelor motivaţionale care dau o tentă moralistă acestui social media nefructificat, la adevărata sa valoare, decât de cei care vor să capete o notorietate fără să facă mare lucru.

Cartea se vrea a fi genul psihologiei practice, ori eu nu mă văd punând în practică mare lucru din această carte, cu atât mai puţin să îmi formez vreo relaţie bazată pe conversaţiile dintre doi oameni, un el şi o ea, care, pe alocuri, nu au nicio noimă. Îmi dau impresia de persoane cu personalitate bipolară, mai ales ea, care ştie dar nu ştie ce vrea, dar se schimbă, neştiind ce presupune schimbarea.

„Iar asta e frumos. E frumos să știi și să te bucuri de ce a fost și ce ai avut. Pentru că la fel de frumos e să vezi ce ai devenit. Ce ai acum. E frumos să găsești fericirea în prezent. Să regreți doar ceea ce nu ai făcut, să urăști indiferența ta. E frumos să ții minte. Să recunoști ce ai fost altădată. Pentru că așa îți dai seama că te-ai schimbat. Nu contează cum, dar te-ai schimbat. Iar dacă ai curajul să revii la momente din trecut, înseamnă că ai făcut-o spre bine. Ne întoarcem mereu acolo unde am lăsat o parte din noi. Regretele însă ne fac să o luam de la capăt. Pentru că dincolo de un perete sau de o margine de drum ne așteaptă prezentul. Doi copii care aleargă veseli, o femeie fericită alături, pe care o iubești, o lume pe care o găsești a ta și gândul al un viitor. Unul fericit și atât de bun.
Te-ai schimbat pentru momentul de acum, pentru fericirea de acum, pentru ceea ce ești în prezent.” (p.119-120)

„Citind De vorbă cu Emma, trăiești împreună cu personajul propria ta poveste de viață. Emma te provoacă să găsești calea spre sufletul tău…” acest citat se găseşte pe coperta patru a romanului. Este un fel de încercare, fără reuşita în cazul cititorilor „de cursă lungă” de a te convinge că este o minunăţie venită într-un pacheţel drăguţ, adus de un curier, la un preţ, modic, de aproape 40 de lei (bine 39 de lei, ca să fiu exactă) care îţi „garantează” posibilitatea de a pune în practică „sfaturile”.

Recenzia a fost realizată datorită Librăriei Online Libris care, în urma colaborării , mi-a oferit  De vorba cu Emma de Vitali Cipileaga . Mulţumesc, pentru oportunitatea de a citi această  carte care mi-a oferit o noua lecţie! Pe site-ul Libris, puteţi găsi cărţi online în engleză şi/sau română ce aparţin unor edituri cunoscute din diverse domenii.

• Autor: Vitali Cipileaga
  • Editura: Bestseller
  • Număr pagini: 150