Cincizeci de umbre ale lui Grey de E. L. James

19 septembrie 2015

Pentru că, recent, a apărut un al patrulea roman în seria „50 de umbre”, din perspectiva lui Grey şi pentru că s-a făcut mare tamtam în momentul lansării primului film din trilogie, m-am hotărât să scriu şi eu recenzia cărţilor pe care le-am citit acum ceva timp. Fiind primele cărţi erotice pe care le-am citit, am avut o părere destul de contradictorie, în acel moment. Acum, după vizionarea filmului, mi-am dat seama ce cred sau nu cred despre aceste cărţi.

Cele 50 de vicii ale Domnului Grey” este primul volum al trilogiei cu un prim tiraj de 750.000 de exemplare. După doar şase săptămâni de la lansare cartea s-a vândut doar în SUA în 10.000.000 de copii, după cum a anunţat New York Times. Apărută şi în Marea Britanie, cartea urmează să fie tradusă în peste 30 de tari. Romantic, amuzant şi încărcat de erotism, acest roman te cucereşte, te captivează şi te domina.

Anastasia Steele, studentă la filologie, îi ia un interviu lui Christian Grey, un tânăr om de afaceri de succes, pe care îl găseşte foarte atractiv şi de-a dreptul intimidant. Retrasă şi interiorizata, Ana este şocată să constate că, pentru prima dată în viaţă, este atrasă puternic de cineva. Christian o avertizează că trebuie să stea departe de el, iar ea nu face decât să-l dorească şi mai tare. Dar când descoperă gusturile erotice speciale ale acestuia, începe să ezite: dincolo de şarmul şi succesul de care se bucura, Christian Grey este un bărbat tulburat de demoni ascunşi şi ghidat de o excesivă nevoie de a-i controla pe ceilalţi.

„Niciodată nu ştiu ce gândeşte, dar îmi place să mă uit în ochii lui. Are nişte ochi frumoşi – captivanţi, inteligenţi, profunzi şi întunecaţi de secrete de dominator.’’

Dialogul dintre personaje este banal, pueril, uneori, construit parcă pentru a fi înţeles de orice persoană, indiferent dacă aceasta a mai citit vreodată o carte, indiferent de gen.

La bază, cele Cincizeci de umbre ale lui Grey are în centru fix fanteziile sexuale întunecate ale personajului Christian Grey și jucăriile lui BDSM din Camera Roșie a Durerii. M-am documentat destul de mult la acea vreme pentru a înţelege termenele de BDSM, stăpân-supus, control şi dominare. Nimic din ceea ce e prezentat în carte nu seamănă cu ceea ce mi-a apărut în textele din care m-am documentat. Faptul că autoarea nu sta foarte bine la capitolul detalii şi nici la cel de a da o înşiruire logică evenimentelor, nu m-a ajutat. Mi-a fost dificil să îmi imaginez anumite cadre, întâmplări, evenimente sau stări.

’’Zeiţa mea intimă are pompoanele în mâini – acum e în postura de majoretă.’’

Singurul lucru care mi-a plăcut şi pentru care am dat cărţii 3 stele pe Goodreads, a fost povestea de dragoste dintre doi oameni, unul experimentat şi celălalt gata de a fi iniţiat în tainele sexului. Părerea mea este că ar fi fost un volum mult mai plăcut dacă se rezuma la povestea de iubire chiar fiind plin de clişee, ar fi fost mult mai bun decât un roman erotic.

E o carte relativ ok pentru adolescentele de 16-17-18 ani, care cred că tot ce zboară se mănâncă, vor să experimenteze noutăţi sau care visează, în acelaşi timp, la marea dragoste şi la un milionar care să le facă toate poftele. Totuşi, faptul că prezintă importanţă metodelor contraceptive şi evitarea bolilor cu transmitere sexuală, este un plus foarte bine evidenţiat.

• Autor: E L James
  • Anul aparitiei: 2012
  • Colectia: Eroscop