Circul nopţii de Erin Morgenstern

28 februarie 2016

Circul Noptii prezinta o poveste seducatoare, plina de aventura, magie si poezie, o poveste de dragoste fantastica pentru cititorii de toate varstele. Autoarea urmareste evolutia unui circ magic, a confruntarii  intre cei doi protagonisti si a unei povesti de iubire care depaseste liniile realului. Sub cupola corturilor nocturne, in dungi albe si negre, te asteapta o experienta cu totul unica, o sarbatoare a simturilor – poti sa te pierzi intr-un labirint de nori, sa ratacesti prin meandrele unei gradini luxuriante construite din gheata, sa privesti uimit la contorsionista tatuata care se strecoara intr-o minuscula cutie de sticla si sa te imbeti cu miresmele de caramel si scortisoara ce adie ametitor prin aer. Insa, in spatele norilor de fum si al oglinzilor, se deruleaza o competitie crancena – un duel intre doi tineri magicieni, Celia si Marco – antrenati inca din copilarie sa concureze intr-un „joc“ implacabil de catre maestrii lor misteriosi.

– M-ai iubit vreodata? Intreaba Isobel
– Nu, recunoaste Marco. Mi-am zis ca poate, as reusi, dar…
Isobel da din cap.
– Eu am crezut ca da. Eram sigura, desi nu mi-ai spus-o niciodata. Nu am fost in stare sa deosebesc intre ceea ce era real si ceea ce imi doream…

Circul nopţii de Erin Morgenstern este acea carte pe care eşti nerăbdător să o devorezi, greu de lăsat din mâini şi care te cucereşte iremediabil. Este, de asemenea, acea carte pe care nu vrei să o termini, pe care o citeşti treptat din teamă de a ajunge la final şi a pierde universul magic în care te-ai cufundat şi care îţi face legătura cu lumea de basm a copilăriei, de mult, apuse, cel puţin fizic. Eu aşa am perceput această carte fermecătoare în care am redescoperit copilul din mine, în forma lui cea mai pură şi naivă. De asemenea, am descoperit luciditatea omului matur de a lua decizii raţionale şi a le îmbina cu visele şi visurile care îl metamorfozează spre forma în care se simte cel mai viu.

Este cartea care s-a jucat cu mintea şi inima mea, a jonglat cu imaginarul şi realitatea încât nu mai ştiam când a început acţiunea şi când m-am transpus în carte cât să le simt pe toate. M-am transpus atât de mult în poveste încât am avut o senzaţie de goliciune înfricoşătoare după ce am terminat-o de lecturat. Nu ştiu de câte ori am simţit acest tip de goliciune dar ştiu că este şi va rămâne cea mai bună carte pe care o voi citi anul acesta.

Cartea poate fi citită atât de adulţi, cât şi de adolescenţi sau copii. Desigur, va fi interpretată complet diferit de la o generaţie la alta în funcţie de trăiri, experienţe, naivitate, emoţie şi lucrurile pe care alegem să ne focusam. Mi-ar fi plăcut să citesc cartea când eram copil, să fie lansată atunci şi să o recitesc, adult fiind, pentru a compara experienţele. Din păcate, autoarea a ales să o lanseze cu mult după sfârşitul copilăriei mele. De asemenea, a ales să îmi distorsioneze sfârşitul, să îmi ucidă speranţele şi să mă lovească  în moalele capului cu un sfârşit neprevăzut şi inimaginabil, aşa cum aş fi preferat să nu îl cunosc.

Rămâne o carte complexă, o carte care îţi dă răgazul să devii copil şi te loveşte, brutal, cu întrebări existenţiale prin faptul că e imposibil să rămâi detaşat, să nu simţi povestea şi să nu te transpui în curtea circului care apare „fără veste” şi să fii părtaş la toate câte pot fi create de imaginaţia, mintea şi iubirea unui om pentru un altul.

Recenzia a fost realizată datorită Librăriei Online Libris care, în urma colaborării , mi-a oferit  „Circul nopţii” de Erin Morgenstern. Mulţumesc, pentru oportunitatea de a citi această minunată carte care mi-a intrat în suflet extrem de repede! Pe site-ul Libris, puteţi găsi cărţi online în engleză şi/sau română ce aparţin unor edituri cunoscute din diverse domenii.

• Autor: Erin Morgerstern
  • Editura: Corint
  • Tip coperta: Cartonata